Jeg er kommet i gang med at læse Julia Lahme´s "Hvor lagde jeg babyen?"...hold nu op, den er sjov! Sad helt alene og læste i går og grinede højt ud i en tom stue flere gange. Hun har en fantastisk humoristisk og skøn måde at beskrive moder/forældreskabets glæder og bekymringer på - det sætter lissom ens egne "lyserøde" forestilliger lidt i relief---altså jeg har jo prøvet at have et lille spædbarn før, og God knows at vores Oscar på nu 2½ og en sjat til kan sætte os på prøve, men alligevel....jeg har nok en vis forestilling om at DENNE gang...DENNE barsel bliver dér, hvor jeg når at skrive en børnebog, male tonsvis af genbrugsmøbler, sy børnetøj i hobetal, begynde at løbetræne og tabe mig 10 kg. (læs; det dobbelte tak!!), lave urtehave, sætte legehus i stand, male flere billeder osv osv osv osv osv.......
MEN mon ikke jeg skulle komme tilbage til den virkelige verden igen...dén hvor man kun sover 2 timer i streg før der igen skal mad på riven, hvor storebroderen er trodsig og hysterisk, hvor man glemmer at ens mand også eksisterer, hvor sex er en by i Rusland, hvor man har jogginstøj på dagen lang og dér hvor fedtet hår nærmest hænger uløseligt sammen med tør hud og uplukkede øjenbryn??
Eller kan det lade sig gøre at finde en middelvej?? Findes der virkelig måder, hvorpå man kan nyde sin nye baby, sin store dreng, føle forelskelsen til sin mand på ny, stadig hænge sammen fysisk og psykisk, have rent tøj på hver dag og så skide højt og flot på kalorier og for mange kilo og så ellers bare nyde livet, hinanden og alt det nye der sker??
Er vi ikke bare for gode til at male det hele lyserødt og blæse drømmen helt op på den pidestal i skyerne som er så uopnåelig? Jeg mener, nogle formår jo virkelig at holde alle de bolde i luften, men hvordan dælen gør de??????? Og aller vigstigst, hvordan gør de uden at miste sig selv undervejs?
Da jeg gik på barsel med Oscar og det hele var nyt og intet var logisk for mig og hormonerne piskede rundt i mit opsvlmede korpus og amningen bare ikke ville køre og jeg tudede i 14 dage i træk havde jeg pludselig følelsen af, at jeg var blevet væk for mig selv!
Helt basale ting var bare forsvundet...nogen havde trykket på delete, erase and rewind, for jeg anede ikke om jeg kunne lide leverpostej med agurk? Havde jeg egentlig været i bad denne uge? Brød jeg mig om at læse krimier? Syns jeg "Friends" var sjovt eller ville jeg hellere se "Deadline"? Skræmmende....til alt held fandt jeg mig selv igen - nogen havde i nattens mulm og mørke puttet mig og alle mine meninger og holdninger ind i et skab! Vi var pakket helt ind bagerst i "MODERSKABET" og dér kunne vi ellers blive indtil vi havde kræfter til selv at kæmpe os ud forbi lortebleer, sutteflasker, rangler, gylp og hagesmække og en masse andet (vidunderligt) skrammel, som var stablet ind foran os!
Men UD kom vi...og jeg er sikker på at jeg nok skal falde i nøjagtig den samme (forældre) fælde igen denne gang - for det gør vi jo med glæde...vi elsker vores afkom fra det øjeblik de stikker deres lille rynkede og fedtede krop ud i verden og der er intet intet intet ABSOLUT INTET som skal forhindre os i at gøre det aller ypperste for at de skal mærke den store kærlighed vi har til dem fra første øjeblik og resten af livet...
Eller er det bare mig??? :-)
Hej Malene,
SvarSletGodt tænkt, skønt skrevet.. :-)
Sjovt nok havde jeg de (næsten) nøjagtig samme forestillinger om min barsel - den her 2 gang... Og her sidder jeg med fedtet hår i en fuldstændig fantastisk rodet lejlighed, Sophia´s morgenmadstallerken står stadig på sofabordet foran mig, den lille spiser/sover ved mit bryst, mens jeg fryser om tæerne og det eneste jeg kan tænke på, er en kop dejlig varm kop nes-kaffe! Den lille er 3 mdr. + og de knibe/maveøvelser jeg troede jeg skulle være så flittig med, kan tælles på én hånd!
Faktum er: Nogle dage når man bare intet, andre lige pludselig alligevel en del. Nogle ting bliver lettere anden gang, andre sværere.. Men glæd dig! Og nyd det... 2 gang ved man jo for alvor hvor hurtigt det går :-)
Knus fra Barslende Barbara, der nyder sin baby ;-)
Ha ha, sjovt indlæg. Og tankevækkende! Har ikke fået læst Julia's bog endnu, men jeg havde præcis de samme forestillinger som dig, om alt det jeg skulle nå, mens jeg er på barsel. Og ha! -det kunne jeg da glemme ;)
SvarSletGodt skrevet og beskrevet!
SvarSletJeg havde det på præcis samme måde som dig, dog endte jeg med at have en mild fødsels depression fordi jeg ikke kunne vejen ud igen.
Og de der ting man gerne ville nå, ja det kan man da vidst godt skyde en pil efter.. Timerne forsvinder imellem amning, bleskift, skål, nusning mm. Sådan er det med moderskabet - og hurra for det:)
Er sikker på at du og din familie klarer det med bravour - også denne gang.
Perfekt beskrevet:o)
SvarSletJeg havde præcist de samme tanker da jeg ventede min nr. 2 - og jeg er ked af at sige det, men du har om muligt endnu mindre tid anden gang ....til gengæld vinder du megameget på at du anden gang forstår at værdsætte tiden, at du ved at mig-tid er essentielt og at mødregruppeperfektmorogspeltbolleræset kan stikkes skråt op. Og det fedest er at man bare er meget mere cool. Man er ikke længere bange for at bebsen knækker når du giver body på og bleskift kan gøres med lukkede øjne. Og anden gang ved du (af bitter erfaring) at du ikke direkte kan dø af søvnmangel og en eller anden dag(i en meget meget fjern fremtid) får du din nattesøvn igen
Så anden gang er meget skønnere -og meget hårdere.
Smil fra Line
Hej tøser,
SvarSletTAK for jeres kommentarer...og skønt at høre at man ikke er alene i baljen med de tanker og følelser:-) Det følger vist bare med i "jeg er blevet mor-pakken" :-)
Dejligt at I gad læse indlægget - selvom det var en anelse langt!
Ha en skøn dag...
Knus Malene