tirsdag den 24. august 2010

Glukose belastning...any one????? No?????

Fy for den leeeeede hankat....

Jeg har været til glukose belastning ved lægen i dag, pga. graviditeten...man skulle jo syns, at man skal undersøges rigeligt, både på kryds, tværs og på langs, når man er gravid...men næ nej - madame måtte så sandelige også lige forbi doktor-lady hele 2 gange i denne graviditet, for at få lavet en glukose belastning!

Til de (heldige) af jer, som ikke har været igennem denne test (jeg kalder det en test, den burde sku være på OL programmet for udholdenhed) så kan jeg fortælle at man dukker op ved sin læge, hvorefter man, på fastende hjerte vel at mærke, får målt sit blodsukker. Herefter hældes en mængde, som snilt kan være i et stort fadøls glas, REN glukose op i et glas. Dette glas sætter elefanten den gravide glasset for munden og nedsvælger hele mængden af denne rene glukose i et hug!!! For at beskrive konsistens og smag kan jeg i flæng nævne betegnelser som tapetklister og ren ublandet Fun saftevand! Herefter sætter elefanten den gravide sig og venter i lægens venteværelse i 2 stive timer, hvorefter blodsukkeret måles igen....

Denne test har jeg så fået lavet 2 gange i denne graviditet og 1 gang under min første, og jeg er ovenud lykkelig for at jeg ALDRIG ALDRIG ALDRIG skal have lavet den igen. Under testen i dag blev jeg bare så dårlig, at jeg måtte hives ud fra venteværelset og have taget blodtryk flere gange...koldsvende haglede af mig, jeg kunne ikke fokusere, var svimmel og kæmpede virkelig for at holde tapetklistret nede! Heldigvis blev det langsomt bedre, men for dælen da, hvor var det ubehageligt mens det stod på!

Men alt i alt var mine tal super fine (skal måske lige nævne, at man får lavet denne test, hvis man er i risiko zonen for at få graviditets sukkersyge, og da både min kære far og farmor har diabetes 2 og min vægt måske er en anelse (læs; en del!!) til den forkerte side, så får jeg altså lavet denne test).

Men nu er det overstået og jeg sidder bare her og bruger alt min energi og alle mine kræfter på at finde ud af hvad jeg nu skal have at spise af lækkerier, som belønning for min store udholdenhed:-)

Er der nogle af jer, som har prøvet samme tur? Hvordan var jeres oplevelse af det?

Ha en faboulistic tirsdag:-)

3 kommentarer:

  1. Hej Malene, og velkommen tilbage - du har været savnet:)
    Dejligt at se det går godt og at maven vokser som den skal. Glæder mig til igen at følge dig.

    Og ja, det der glukose snask.. FØJ!!!!

    Knus Camilla

    SvarSlet
  2. Hej Camilla,
    Tusind tak, hvor er det dejligt at se dig herinde...jeg har jo stadig fulgt jer alle fra sidelinien, men det er skønt at være tilbage for real:-)
    Velkommen til by myr, endnu engang..hvor er jeg bare glad for se dig!
    Knus Malene

    SvarSlet
  3. Har det PRÆCIS som dig: Been there, done that - NEVER AGAIN!!! Det er så vammelt at det burde være forbudt ved lov! Go sukkerfri karma herfra - KH lisbeth

    SvarSlet