søndag den 27. januar 2013

Sund i 2013!

Ja det har vi besluttet, at vi vil være her i vores familie. Det gælder for alle 4 medlemmer, store som små.

I december stod vi pludselig i en situation, hvor vi var nødt til at stoppe op og se på vores livsstil.
Gotta tell ya - it wasn´t pretty!!!

Alt for meget sukker, både det helt åbenlyse og også det skjulte. Alt for mange ubrugelige kulhydrater i form af hvidt brød i stakkevis, masser af almindelig pasta og stivelse i lange baner! Alt for meget fedt af den rigtige dårlige slags.

Vi var tykke og uoplagte forældre. Kedelige og uopfindsomme og med en lunte kortere end en lille bitte coktailpølse! Et par drenge, hvoraf den ene kunne gå i spagat på gulvet 15 gange om dagen, flippe helt og aldeles ud over de aller mindste bagateller. Drenge med en rastløshed, som var hamrende irriterende.

Noget måtte gøres...Så det gjorde vi.

Ud med alt det gamle sukker. Ind med stevia og agavesirup (som er en "langsom" sukker).
Ud med alt gammelt hvedemel. Ind med øko. hirse- og fuldkorns rismel.
Ud med gammelt smør og fedt. Ind med gode koldpressede olier (oliven, raps, kokos, hørfrø).
Ud med snoller, kiks og andet skrammel. Ind med masser af øko. frugt og grønt, nødder og bær i lange baner.

Og sikke en effekt det allerede har haft!

Far har på nuværende tidspunkt tabt 5 kg. og har fået en vanvittig energi, som kanaliseres ud i alskens skøre projekter - og en hel masse grin og sjov og ballade.

Mor har ikke tabt sig på vægten endnu, men centimeter mæssigt er der sket en del. Energien og gnisten er vendt tilbage. Mor kan løbe nu og rent faktisk nyde det. Og et ekstra plus er at hun forbedrer sig næsten hver gang hun løber.

Og vi er begge 2 blevet meget mere tålmodige når drengene er vilde og gør det, som drenge nu engang gør!
Konflikterne er små nu, i forhold til før.
Drengene er langt mere afbalancerede og glade og har en sundere tilgang til mange ting - også til hvad de putter i munden.

Vi er på ingen måde fanatiske. Er vi ude spiser vi selvfølgelig, hvad der er. Vi er måske nok mere nøjsomme når det kommer til desserter og søde sager, men vi siger da ikke nej til at smage. Det gælder både børn og voksne - er der børnefødselsdag i børnehaven eller vuggestuen må vores drenge få nøjagtig det samme som alle andre børn.
Vi bruger vores sunde fornuft. Træffer nogle valg når vi handler. Vi forsøger at prioritere at handle økologisk i det omfang vi har mulighed for det og i det omfang vores økonomi tillader det. Vi bruger stort set alle vores penge på mad. Men det er en god investering. Det giver en hel masse overskud, bare på en anden slags konto!

Her er lidt billeder af nogle af vores sundere spisevaner...Jeg vil helt sikkert skrive mere om emnet i den kommende tid, så hvis du har brug for inspiration, så kig endelig med.

Til info kan jeg oplyse at jeg har brugt kogebogen "Kernesund Øko Mad" en del - der er altså nogle rigtige dejlig opskrifter i, som også er nemme at gå til.

Kig med og lad dig inspirere...måske... :-)

# Paleo banan pandekager med friske blåbær

#Paleo "rugbrød" uden mel, hjemmelavet pesto på gode olier og frugt og grønt

#Morgenmad; smoothie på gode bær, banan, rismælk,vanillepulver (ikke sukker) og Livets Olie, urte the og et par spejlæg på paleo rugbrød

 #Guf - "snickers wanna be" lavet af dadler, usødet kakao fra Urtekram, nødder, kokosolie, vanillestang - penslet med mørk chokolade med højt kakao indhold

 #Paleo pandekager med en rest af vintersalat (hvidkål, gulerødder, appelsiner og hakkede valnødder)

 #Indkøbs vogn i Føtex - hér kan man faktisk få rigtig mange gode økologiske varer. Der er et rigtig godt udvalg af Urtekram produkter indenfor alt muligt; mel typer, tørrede frugter, nødder osv.

 #Burger med kæmpestor øko hakkebøf, "burgerboller" af portobello svampe, masser af grønt og hjemmelavet pesto og mayonaise og aioli - alt sammen på de gode olier!

 #Fars mad dag - kylling med forskelligt grønt på panden i kokosmælk. Stegt fennikel vendt i hjemmelavet pesto som tilbehør

#Flere paleo pandekager, frisk frugt, blødkogte æg, lidt paleo brød med kyllinge pålæg og en rest af grøn kartoffelsalat fra aftensmaden (lavet på hørfrøolie og urter)

#Mor skejer ud - veninde hygge aften med sushi...den sundeste take away man kan forestille sig.

 #Morgenmad - pandekager igen igen (man bliver bare ikke træt af dem!), en stribe "nutella" (købt på Kernesund) med hakkede nødder henover og en frisk frugtsalat dertil

 #Mad pandekager a la Kernesund, kogt spelt, kogte soya bønner, broccoli salat og lidt stegt halloumi ost med hjemmelavet pesto

#Vores nye ynglings "kage" - banan brød fra "Kernesund Øko Mad". Smager bare så godt. Og man kan spise det uden dårlig samvittighed:-)

4 kommentarer:

  1. Uhmn Malene er ser bare så lækkert ud! i er så seje at I går hele vejen. Hvas siger drengene til det?

    SvarSlet
    Svar
    1. TAK Julie:-) Vi mærker tydeligt forskellen. Allesammen - vi voksne nok mere bevidste om forskellen end drengene er. Men vi taler med Oscar omkring de forandringer der sker - han snakker med om, at da vi spiste alt for usundt var vi alt for sure hele tiden og at alt det skrammel mad ikke gør noget godt for vores kroppe. Han er faktisk meget entusiastisk omkring det:-) Selvfølgelig synes han det er svært engang imellem, når vi siger nej til slik og is og den slags, men han er begyndt at acceptere det. Og vi er jo ikke hellige, som jeg også skriver - når vi er ude må de det samme som andre børn:-)
      Kh. Malene

      Slet
  2. Det ser SÅ lækkert ud det hele, Malene, og hvor er det bare sejt at I har gjort det!! Taget valget om at være sundere. Jeg siger dig - når først man rigtig mærker hvor meget godt det gør for krop og psyke at putte de rigtige ting i munden, så vender man aldrig tilbage! Jo, altså måske lige for en aften eller noget, og det skal der selvfølgelig også være plads til. Så godt gået!
    Kh Ulla.

    SvarSlet
  3. Søde Ulla - 1000 tak, hvor er det dejligt med sådan nogle rosende og motiverende ord:-) Vi føler os også helt overbeviste om, at det er det helt rigtige valg. Vi mærker stor forskel på relativ kort tid - og så er det jo ikke så svært! Nu skal vi snart på voksen weekend med nogle gode venner og dér holder vi os da ikke tilbage, hverken fra mad, guf eller drinks og Asti i heftige mængder:-) Men så er det op på hesten dagen efter igen...alt med måde:-)
    Kh. Malene

    SvarSlet