Ja ja, det er længe siden jeg har blogget og alt det der hejs...gider ik til at lire den samme smøre af igen med hvorfor dit og dat, for det er jo egentlig så ganske ligegyldigt:-)
Men nu har jeg noget på hjerte. Jeg var til møde på Randers Kommune i går, som bestyrelsesformand for vores dagtilbud. Mødet var et kort informationsmøde omkring de besparelser, som Randers kommune har tiltænkt at belemre os med i 2013 og fremadrettet.
Det var yderst foruroligende! Meget rystende faktisk. Tænk at man kan spare så kraftigt på steder, hvor der kun er skind og ben tilbage!
Udover alle de besparelser, som vedrører børn 0-6 år, som er det område, som vi bliver berørt af, var der jo masser af andre steder, hvor der også skulle spares...endnu mere endda.
Jeg har netop her til formiddag siddet og læst hele kommunens sparekatalog igennem (det ligger på www.randers.dk hvis nogen skulle være interesseret) og jeg er rystet i min grundvold.
Jeg var rystet i går over børne besparelserne i dagtilbuddene, men da jeg så i dag læser, hvor meget de ønsker at spare på skole området - ja måske endda fjerne indskolings ordningen helt, er jeg da faktisk fortørnet!
Det er måske mig der er naiv (det er det sikkert). Jeg har absolut ingen forstand på økonomi og tal og beregninger og den slags tjavs, det lader jeg andre om. Men jeg har fandme forstand på, hvordan man behandler mennesker og danner et samfund, hvor vi alle kan være!
Der lægges i forslagene op til, at man på ældre området skal lade nattevagterne køre alene. At man skal nedskære i antallet af opstillede nødkald ude ved de ældre - i stedet skal man forsøger at bearbejde de ældre borgere, som er mest utrygge og oftest bruger nødkaldet, til at komme i plejebolig. Det harmonerer bare ikke så godt med, at man flere steder ønsker at halvere antallet af plejeboliger, hvilket medfører endnu længere venteliste, og at man beskærer borgerens valgfrihed til hvor man ønsker at leve og bo i sine sidste år.
Der lægges op til at man på børn 0-6 år kan spare 26 fuldtids pædagogstillinger væk. At man kan nedlægge 3-4 institutioner i kommunen, at man skal beskære åbningstiden i alle institutioner med 1 time pr. uge, at beløbet pr. barn pr. år reduceres med 500 kr., at det samlede antal dagtilbud nedskæres til 8 - herved også antallet af dagtilbudsledere!
Hvor er vi henne??????
Hvad fanden sker der?????
Igen, måske er jeg naiv, men der ligger millioner og milliarder i fonde til byfornyelser og pis og lort! De ligger der bare, pengene! Jeg mener, hvem fanden gives a shit om Randers f.eks. får en ny byport til 2 millioner???
Brug dog pengene, hvor der er behov for dem! Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan vores "velfærds samfund" kan være skruet sammen på den måde.
Aaaarrrgh jeg er SÅ frustreret at jeg næsten overvejer at gå ind i politik. På den anden side, så er der ik nogen af de elendige partier der findes, som jeg gider røre med en ild tang!
Måske jeg bare skulle lave mit eget parti...HVEM ER MED MIG - DET ER OS IMOD SYSTEMET????
:-)
Det var dagens valg flæsk:-)
God torsdag. Hvis der er råd i jeres kommunale kasser til det!
HØRT!! Og jeg er med! Med små børn og butiksarbejde hænger livet bare slet ikke sammen.... Og de har lukket det vigtigste dagtilbud i år i Ringkøbing-Skjern kommune. Og her snakker de også om yderligere nedskæringer :-( Øv det gør "AV for H......" at have børn!! Og jeg som troede at de(regeringen) ønskede at vi fik flere børn?? Så skal de da ihverfald til at gøre livet for børnefamilierne nemmere og vilkårerne for børn og personale bedre. Ender sku' med at man skal til at være hjemmegående for at have samvittighed til at få børn!
SvarSletOg PUCK det er skræmmende at tænke på vi engang bliver gamle... Hvordan tror du vi behandles til den tid?
Jamen det er simpelthen helt igennem forrykt! Vi snakker efterhånden opbevaringsanstalter frem for institutioner. Og ja, det hænger jo slet ikke sammen med at regeringen gerne vil have at vi "producerer" nogle flere børn....hvorfor? Så de kan blive opbevaret og sluset ud igennem systemet til arbejdsløshed engang? Føler sku trang til at synge John Mogensens gamle sang "Daaaaaaa noget galt i Danmark, dybbølmølle har det helt af helvedes til..."
SletÅh, suk ja. Det er simpelthen så frustrerende! Vi bor i Langå, og sidste år "flænsede" politikerne vores børnehaver især. 1 bnh er lukket, og de andre er stadig ved at finde ud af, hvordan det hele skal hænge sammen. Flere af os forældre er ret utrykke. Personalerne gør hvad de kan, men forholdene er efterhånden mere til børneopbevaring end til pædagogik. Hvis de flænser os her i byen yderligere, så ved jeg ikke, hvad der sker, men det bliver grimt. Øv!
SvarSletJamen Trine, jeg kan virkelig godt forstå din frustration. Vi har talt meget om, i vores bestyrelse, at I blev hårdt ramt sidst (tror forresten at vi har fået jeres gamle leder ud til os...Inge??)
SletOg jeg gir dig helt ret - pædagogerne og medhjælperne kæmper en brav kamp, men efterhånden fristes man til at kalde det for opbevaringsanstalter. Det skaber utryghed hele vejen igennem. Det er noget værre LORT. Sidder netop nu og arbejder på et læserbrev til Randers Amts Avis, som jeg håber de bringer....et eller andet MÅ vi bare gøre. Hvis du er på FB vil jeg opfordre dig til at gå ind og tilmelde dig gruppen der hedder "Nej til flere besparelse for børn og skole i Randers"...
sidder selv som næsteformand i bestyrelsen i et dagtilbud i Randers og vi blev ret rystede over at de nu vil lave flere sammenlægniger - jamen vi er jo ikke engang færdige med de sidste! og 50 timers åbningstid, hvordan skal man så nå til og fra arbejde i en tid hvor de mener man skal tillade over 2 times transporttid hver vej? Ved godt at vi skal spare, meeen at sløjfe et indskolingsprogram der er lige er blevet søsat? Det er jo dybt godnat!
SletJamen så er vi jo i helt samme båd Stinne! Og vi er helt enige, dybt godnat er den bedste betegnelse.
SletOg hvordan kan overhovedet overveje at skære ned i antallet af dagtilbud, der er overhovedet ikke lavet målinger på den reelle effekt af den sidste sammenlægning. Og den med transport tiden kan jeg kun give dig ret i - vi bor i yderområdet, der er virkelig mange forældre herude, som vil blive berørt af det. HØ HØ og atter HØ! Har I nået at samle jeres bestyrelse og få skrevet høringssvar? Der er sidste frist på søndag...det er også super flot, når formændene var indkaldt med ganske få dages varsel...til i ONSDAGS!!!!! Men så er politikerne da sikre på, at ikke ret mange når at blive hørt!
ja vi blev samlet med få times varsel sidste onsdag og lavede et høringssvar. så må vi se om det gør en forskel - ellers er vi også ret aktive på fb og har fået indvolveret flere politikere.
SletJeg er med dig, altså mod systemet - og det er jeg selvom jeg ikke har en flyvende fis med Randers at gøre og bor flere kilometer væk. Jeg er med dig fordi det er SÅ forkert den måde kommunerne vælger at administrere de penge som de har til rådighed!
SvarSletDet sker flere og flere steder - nye bymonumenter tårner op, bygninger der blve malet røde for 1 år siden skal nu males hvide (hvorfor? -fordi det er pænere! Hvad med de børn eller ældre som kunne have brugt de penge på noget mere fornuftigt?!)
Jeg bliver harm - og jeg korser mig ved tanken om hvordan vores samfund ser ud om 10 år hvis kommunerne forsætter i den løbebane....
Føj, hvor er de bare nogle mennesker, der burde skamme sig!